پرسش :

من آدم خجالتي و كم رويي هستم‌، به گونه‌اي كه از جمع بيزارم‌، و اگر وارد مجلسي شوم‌، دوست دارم زودتر آنجا را ترك كنم‌، و بعد از خروج از مجلس‌، بسيار با خود كلنجار مي‌روم كه چرا اينگونه رفتار نمودم‌. دوست ندارم به عروسي يا تولد بروم‌، و اين مسئله باعث عذاب خودم و ديگران شده است‌، لطفاً مرا راهنمايي كنيد.


شرح پرسش :
پاسخ :
خجالت و كمرويي آفتي است كه مانع ترقي و پيشرفت انسان شده و سبب رفتارهاي ناپخته و عكس العمل‌هاي نامناسب و حتي فرار از فعاليتها، افت شخصيت و مشكل دوست يابي مي‌شود و كم‌كم سلامت جسم و روان را در معرض خطر قرار مي‌دهد. لذا با تصميم جدي و اراده قوي بايد به مبارزه با آن بپردازيد. دختر خوبم‌، خجالت و كم رويي هيچوقت مساوي با ناتوان بودن انسان نيست‌. شما بايد استعدادها و توانمنديهاي خود را بشناسيد و نسبت به عوامل موثر در بروز خجالت ( مانند مراقبت شديد از رفتار و اعمال خود، مقايسه خود با ديگران‌، خود كوچك بيني‌، ترس از مسخره شدن‌) كه باعث احساس شرم‌، ترس و بي عرضگي مي‌شود، شناخت پيدا كرده و آنها را از صحنه زندگي و فضاي ذهن خود حذف كنيد. در اين رابطه ما دستورالعملهايي را به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه عمل به آنها مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. ـ خاطرات و تجربه‌هاي جالب خود در محيط خانه و مدرسه را مرور كرده و گاهي آنها را براي دوستان خود تعريف كنيد.
ـ اجازه ندهيد فكرهاي آزار دهنده مانند ناتواني به مغز شما هجوم بياورند، و به محض وارد شدن اين فكرها، ويژگيهاي مثبت خود را مرور كنيد.
ـ خود را سرزنش نكنيد.
ـ در زندگي و تحصيل‌، براي خود هدفي را در نظر بگيريد و در راستاي آن برنامه ريزي نماييد، و به خود تلقين كنيد كه توانمند هستيد.
ـ در محيطهايي كه بيشتر احساس راحتي مي‌كنيد، سعي كنيد در انجام رفتارهاي اجتماعي فعال باشيد. و اين كار را از سلام و احوالپرسي كردن‌، جواب سلام دادن‌، تعارف كردن و.... شروع كنيد. ـ با افراد خوبي كه پرتحرك و فعال بوده و احساس خجالت نمي‌كنند بيشتر مأنوس شويد. ـ اعتماد به نفس‌، توكل به خدا، شناخت استعدادها و توانمنديها و تلاش چهار شرط اساسي براي كساني است كه مي‌خواهند موفق شوند.
eporsesh.com